معصرات

وانزلنامن المعصرات ماءثجاجا

معصرات

وانزلنامن المعصرات ماءثجاجا

یا علی گفتیم وعشق آغاز شد ...

پرسش:
گاهی که در حضور فردی سُنّی "یا علی" می گوییم، می پرسند چرا "یا خدا" نمی گویید، در صورتی که علی(ع) بندة خدا است. لطفاً بفرمایید ریشة "یا علی" گفتن چیست؟

پاسخ:

کسانی که "یا علی" می گویند (غیر از افرادی که علی را خدا می دانند و بدین وسیله کافر شده اند) "یا الله" هم می گویند، بلکه همواره "یا الله" می گویند و فقط گاهی "یا علی" می گویند.
"یا علی" گفتن نوعی توسل به حضرت است، یعنی گویندة "یا علی" حضرت را وسیله و تشفیع درگاه خداوند قرار می دهد که خدا به خاطر آبرویی که علی(ع) دارد، به شخص کمک کند و یاور وی شود. توسل به آبرومندانِ درگاه الهی اشکال ندارد و ریشه آن قرآن کریم است: "یا أیّها الّذین آمنوا اتّقوا الله وابتغو الیه الوسیله و جاهدوا فی سبیل الله؛(1) ای افراد با ایمان، تقوای الهی داشته باشید و برای تقرب به او وسیله ای جستجو کنید و در راه وی جهاد کنید". باید توجه کرد که وسیله به معنای تقرّب نیست، بلکه چیزی است که مایة نزدیکی به خدا می گردد. یکی از وسایلی که مایة تقرب می گردد، جهاد در راه خدا است که در آیه ذکر شده است. در عین حال می تواند چیزهای دیگر نیز وسیلة تقرب باشد، مانند نماز و روزه و ترک گناه و ... خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود: "ای موسی، هیچ عامل و وسیله ای برای نزدیکی قرب جویندگان به من مانند دوری از گناه نیست".(2)
گاهی خداوند افرادی را واسطة فیض خود قرار می دهد، یعنی به وسیلة آنان فیض و رحتمش را به دیگران می رساند، مثلاً پیامبر را وسیله قرار می دهد، تا بندگانش را بیامرزد.
قرآن کریم به کسانی که گناه کرده اند، فرمان می دهد سراغ پیامبر روند و توسط ایشان طلب مغفرت کنند و پیامبر برای آنان طلب آمرزش کند و نیز نوید می بخشد در این موقع خدا را توبه پذیر و رحیم خواهند یافت.(3) بنابراین افراد با "یا علی" گفتن آن حضرت را به کمک و یاری می طلبند تا خداوند به وجاهت و آبروی حضرت خواستة آنان را فراهم کند، وگرنه می دانند که همه چیز به دست خداوند است و هیچ کس از خود چیزی ندارد، مگر این که خداوند به او بدهد. اگر حضرت عیسی مرده زنده می کند، از خودش چیزی ندارد، بلکه با تأیید و اذن الهی کارش را انجام می دهد، و دیگران هم همین طور هستند.
جهت آگاهی بیشتر به کتاب آئین وهابیت نوشتة آیت الله سبحانی مراجعه فرمایید.
پی نوشت ها:
1. مائده (5) آیة 35.
2. اصول کافی، ج 2، ص 80.
3. نساء (4) آیة 64.

میقات الرضا(ع)

امروز به مناسبت در گذشت عالم مجاهد حضرت آیت ا... سید جواد مدرسی یزدی مراسمی در شهرستان طبس برگزار گردید. و بنده سخنران این جلسه بودم . بعد از جلسه با راهنمایی عده ای از دوستان جهت اقامه نماز ظهر و عصر به بارگاه ملکوتی امام زاده حسین ابن موسی الکاظم (ع) رفتیم . بسیار مکان با ارزش و زیبایی بود و توجه بنده را به خود جلب کرد . از شما هم می خواهم یک مسافرت به این شهر داشته باشید .

سفر به نهبندان

روز پنجشنبه جهت شرکت در جلسه شورای اداری استان خراسان جنوبی به جنوبی ترین نقطه این استان رفتم . شهرستان نهبندان ، برایم جالب بود . مکانی که تا چند سال قبل حتی برق سراسری نداشت و با ژنراتور روشنایی مردم تامین میشد . اما با مسافرت مقام معظم رهبری به این منطقه محروم تحول عظیمی صورت گرفته است .
اما در عین حال رنگ محرومیت همچنان بر چهره سوخته این منطقه باقی مانده است . دیدن این شهر برای شکر گذاری نعمت هایی که خدا به ما داده خالی از لطف نیست.

بهترین روز من

امروز بیستم آبانماه یازدهم ذیقعده روز ولادت امام ر ضا (ع) یکی از بهترین روزهای کاری من بود . امروز به اتفاق مدیریت محترم آموزش و پرورش ، کمیته امداد، اداره امور عشایری و کارشناسان آموزش و پرورش شهرستان سرایان به مناطق عشایری رفته بودیم و در جمع دانش آموزان با صفا و صاف و ساده ولی محروم از همه چیزِ عشایر لحظاتی بسیار شاد و شیرینی را با هم گذاراندیم . حضور در جمع با صفای دانش آموزان عشایری مرا به دوران کودکی و نوجوانی ام برد که آن را در مدرسه ای ساده و بدون امکانات گذراندم  اما با معلمی مهربان و دلسوز که جای همه کمبود ها را پرمیکرد .

 شاید گاهی سر زدن به این مناطق و آگاهی  ازحال و احوال اینها خالی از لطف نباشد تا کمی هم به خود آییم تا  متوجه نعمت هایی شویم که اطرافمان را گرفته ولی ما گاهی آن ها را نمی بینم . واین باعث میشود که خدا را هم گم کنیم . ... 

 

 

 

معصرات یعنی...

شاید بپرسید چرا نام این وبلاگ را  «معصرات» نامیدم .

به دنبال نامی مناسب برای وبلاگم در قرآن می گشتم به سوره مبارکه نبأ رسیدم . آیه 14 این سوره نظرم را جلب کرد . با خودم گفتم نام مناسبی است .

«معصرات» به معنای « ابر های باران دار » می باشد. وباران وسیله حیات وپاکی است .  چون این وبلاگ یک وبلاگ دینی فرهنگی است ، ددستورات دینی و عمل به آن  

مایه ی حیات طیبه است.

میلاد نور

تا در کنف لطف تو مأوای من است          خاک درِتو عرش معلای من است

ای خسرو طوس ، این بود مسلک من      آنکس که بود عبد تو، مولای من است

میلاد سراسر نور شمس الشموس  امام الرئوف علی ابن موسی الرضا (ع)

                                بر دل دادگان آن حضرت مبارکباد..